Metalowe brzmienie gitary to jedno z najbardziej charakterystycznych w muzyce rockowej i metalowej. Jego kluczowe cechy to ciężkość, agresja, klarowność oraz mocny przester. Aby osiągnąć takie brzmienie, potrzebujesz odpowiednich narzędzi i ustawień. Poniżej znajdziesz poradnik, który pomoże Ci przekształcić Twoją gitarę w maszynę do ciężkich riffów i solówek.
1. Gitary i Przystawki
Metalowe brzmienie zaczyna się od odpowiedniej gitary. Oto kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę:
- Przystawki typu humbucker: Są to najczęściej używane przystawki w metalu. Zapewniają mocne, tłuste brzmienie i eliminują szumy, co jest kluczowe przy dużych przesterach. Popularne modele to Seymour Duncan JB, EMG 81/85 (aktywne przystawki), czy DiMarzio Super Distortion.
- Gitary z niskim strojem: Strojenie gitary w dół, np. Drop D, Drop C, a nawet B, pozwala uzyskać cięższe i głębsze brzmienie. Gitary z dłuższą menzurą (np. barytonowe) świetnie sprawdzają się w niskich strojach.
- Mostek stały lub typu Floyd Rose: Oba rozwiązania są dobre, ale Floyd Rose daje dodatkowe możliwości przy solówkach, np. efekty vibrato i dive bombs.
2. Wzmacniacze i Ustawienia
Wzmacniacz jest kluczowym elementem w kształtowaniu brzmienia. W metalu najczęściej stosuje się wzmacniacze typu lampowego, które oferują bogaty przester i dużą dynamikę.
- Wzmacniacze polecane do metalu:
- Mesa/Boogie Dual Rectifier
- Peavey 6505/5150
- Marshall JCM800
- ENGL Powerball
- Blackstar HT Metal
- Ustawienia wzmacniacza:
- Gain: Wysoki, ale nie przesadnie, aby uniknąć zamulonego dźwięku.
- Bas: Wysoki – dla głębi i ciężkości.
- Środek: Lekko wycięty (ale nie całkowicie, aby brzmienie było czytelne).
- Wysokie tony: Średnie lub wysokie – dla jasności i agresji.
- Prezencja: Wyższe ustawienie pozwala lepiej wyeksponować górne częstotliwości.
3. Efekty Gitarowe
Efekty gitarowe są nieodłącznym elementem w tworzeniu metalowego brzmienia. Oto najważniejsze:
- Distortion/Overdrive:
- Metalowe brzmienie wymaga mocnego przesteru. Polecane efekty to:
- Boss MT-2 Metal Zone – klasyczny efekt do metalu.
- Ibanez Tube Screamer (TS9, TS808) – często używany jako boost przed wzmacniaczem.
- Electro-Harmonix Metal Muff – zapewnia agresywny przester.
- Metalowe brzmienie wymaga mocnego przesteru. Polecane efekty to:
- Noise Gate:
- Przy dużym gainie często pojawiają się niechciane szumy i piski. Noise gate eliminuje te problemy. Polecane modele:
- Boss NS-2
- ISP Decimator
- Przy dużym gainie często pojawiają się niechciane szumy i piski. Noise gate eliminuje te problemy. Polecane modele:
- Equalizer (EQ):
- Umożliwia precyzyjne dostosowanie brzmienia, podbijając lub wycinając wybrane pasma. MXR 10-Band EQ to popularny wybór.
- Reverb i Delay:
- Do solówek możesz dodać pogłos lub delay, aby nadać brzmieniu przestrzenności. Przykłady:
- TC Electronic Hall of Fame (reverb)
- Boss DD-8 (delay)
- Do solówek możesz dodać pogłos lub delay, aby nadać brzmieniu przestrzenności. Przykłady:
4. Multiefekty i Procesory
Multiefekty gitarowe to wygodne narzędzia, które łączą wiele efektów w jednym urządzeniu. Pozwalają na uzyskanie różnorodnych brzmień bez konieczności inwestowania w pojedyncze pedały.
- Polecane multiefekty:
- Line 6 Helix
- Boss GT-1000
- Neural DSP Quad Cortex
- Mooer GE300
- Headrush Pedalboard
Multiefekty te oferują symulacje wzmacniaczy, kolumn oraz różne efekty, co czyni je idealnym wyborem dla muzyków szukających wszechstronności.
5. Symulacje Wzmacniaczy i Nagrywanie
Jeśli grasz w domu lub nagrywasz muzykę, symulacje wzmacniaczy (tzw. amp simulators) mogą być świetną alternatywą. Oferują one doskonałą jakość brzmienia bez potrzeby używania dużych wzmacniaczy.
- Popularne symulatory wzmacniaczy:
- Neural DSP Plugins (np. Archetype: Gojira, Fortin Nameless)
- Line 6 POD Go
- Positive Grid BIAS FX
- AmpliTube
6. Głośniki i Kolumny
Kolumny gitarowe mają ogromny wpływ na końcowe brzmienie. W metalu najczęściej używane są kolumny 4×12 z głośnikami Celestion Vintage 30, które oferują mocne, wyraziste brzmienie. Przykładowe modele to Mesa/Boogie Rectifier Cabinet czy Marshall 1960.
7. Technika Gry
Na koniec, nawet najlepszy sprzęt nie zastąpi odpowiedniej techniki gry:
- Palm Muting: Kluczowa technika w metalu, polegająca na tłumieniu strun dłonią podczas gry, co daje charakterystyczny „ciężki” dźwięk.
- Alternate Picking: Szybkie naprzemienne uderzanie strun kostką pozwala osiągnąć typową dla metalu precyzję.
- Tapping, Sweep Picking, Legato: Te techniki są często używane w metalowych solówkach.
Podsumowanie
Aby osiągnąć metalowe brzmienie, potrzebujesz odpowiedniej gitary, wzmacniacza, efektów i techniki gry. Niezależnie od tego, czy używasz pojedynczych pedałów, multiefektów, czy symulacji wzmacniaczy, kluczem jest eksperymentowanie i dostosowywanie sprzętu do własnych potrzeb. Metalowe brzmienie to połączenie sprzętu i umiejętności, które razem tworzą potężny, energetyczny dźwięk.